Avocado: het perfecte babyhapje

Eerste hapje baby of eerste hapje groente of fruit: je hebt het ongetwijfeld eens opgezocht op Google. Als ouder van een jonge baby zit je ook wat voeding betreft vol vragen. Wanneer begin je eigenlijk met de eerste hapjes? Hierover heb ik eerder een blog geschreven, klik hier om dit te lezen. Wat kun je het beste als eerste geven? Wat is gezond en zacht voor je baby? Wellicht is dit niet het eerste waar je aan denkt, maar een echte superfood voor je baby is: avocado!

Waarom is avocado zo geschikt als hapje voor je baby?

Avocado bevat veel vitamines en mineralen en zit boordevol gezonde vetten. En die gezonde vetten hebben baby’s in het eerste jaar hard nodig: ze dragen namelijk bij aan de ontwikkeling van de hersenen en het zenuwstelsel van je groeiende baby!

Avocado heeft van zichzelf een milde en romige smaak, waardoor het als eerste hapje heel geschikt is, omdat je baby de smaakpapillen volop aan het ontwikkelen is.

Hoe kan je avocado aan je baby serveren?

Er zijn verschillende methodes om de eerste hapjes aan je baby te serveren. Klik hier om mijn blog over deze methodes te lezen. Je kan avocado in de beginfase van de oefenhapjes geven als gepureerd hapje en later geprakt of in stukken. 

Fase 1: je baby is 4 tot 6 maanden oud: gepureerd als oefenhapje

Zo maak je het:
Mix de avocado met moedermelk of opvolgmelk. Aan één of twee theelepels gepureerde avocado heeft je baby genoeg om aan de smaak te wennen.

Gepureerd babyhapje avocado met moedermelk of kunstmelk

Fase 2: vanaf 6 maanden: geprakt als oefenhapje of in stukken

Vanaf zes maanden kun je de avocado prakken met een vork. Omdat de avocado zo een deel van de textuur behoudt, moet je baby wat meer kauwen dan bij de gepureerde optie wat helpt bij het bevorderen van de kauwvaardigheden.

Geprakte avocado als babyhapje
 
Avocado kan je vanaf dat je baby zes maanden is heel goed in stukken aanbieden. Omdat de avocado wat glad is, kan je baby hem lastig vasthouden. Je kan meer grip aan de avocado toevoegen door hem te dopen in hennepzaad of ongezoete kokosrasp. Fijne bijkomstigheid is dat de avocado dan nog meer nutriënten bevat!

Stukken avocado met hennepzaad

En wat doe je met de rest van de avocado?

Aangezien je baby niet de hele avocado op eet, heb je nog aardig wat avocado over. Die kan je mooi voor jezelf en je andere gezinsleden gebruiken. Want niet alleen voor baby’s, ook voor oudere kinderen en volwassenen is avocado super gezond! Je kan de avocado bijvoorbeeld verwerken in een smoothie of smoothiebowl, klik hier voor een heerlijk spinazie smoothiebowl recept. Denk ook eens aan een salade of aan mijn recept (klik hier) van zelfgemaakte wraps van arrowroot belegd met onder andere avocado, kipfilet, komkommer en tomaat.

Wil je meer weten over de eerste hapjes voor je baby?

Kijk dan onze gratis masterclass over eerste hapjes! Je leert hierin:

– De zes basisprincipes voor gezonde voeding in het eerste jaar
– Welke voedingsstoffen belangrijk zijn in het eerste jaar
– De verschillen tussen verse babyhapjes en potjes
– Hoe smaakontwikkeling bij baby’s werkt (en hoe je hier invloed op uitoefent)
– Hoe je zónder stress verse babyhapjes kunt maken
– Wanneer je overgaat van puree naar stukjes

Je kunt de masterclass hier bekijken. Veel plezier!