Gezonde ijsjes voor elke dag (suikervrij)

“Mag ik een ijsje mama?” Het is denk ik de de meest gehoorde vraag in de zomer. Een waterijsje of 100% (of 99%)  fruitijsje klinkt misschien onschuldig. Maar de ingrediënten bestaan vaak uit concentraten van fruit. En dit is niets anders dan…. suiker! En wist je dat het eigenlijk super makkelijk is om je eigen ijsjes te maken?

Suikers in waterijs

Een waterijsje zoals een raketje levert 8 gram suiker op per ijsje. Een Calippo zelfs 18 gram. Dit zijn 4,5 suikerklontjes per ijsje. Dan heb je natuurlijk nog de 100% of 99% fruitijsjes. Klinkt goed, toch? Maar deze ijsjes bevatten als ingrediënt fruitsap of fruitconcentraat… en concentraat is niets anders dan pure suikersiroop. Per ijsje krijg je nog steeds 8,5 gram suiker binnen, dit is meer dan 2 suikerklontjes per ijsje.

Gezonde ijsjes voor elke dag

Maar… wist je dat je ook heel makkelijk gezond ijs thuis kan maken? Het enige wat je, naast een vriezer, nodig hebt is:

  • (plantaardige) yoghurt
  • fruit (diepvries of vers)
  • keukenmachine of staafmixer
  • en natuurlijk ijsvormpjes

IJs geheim: de juiste combinatie van vetten en eiwitten

Je kunt ook ijsjes maken van alleen fruit. Maar ik vind zelf de combinatie met (plantaardige) yoghurt erg lekker. Enne.. zal ik je een gouden tip geven? Bovendien zorgen de vetten en eiwitten in yoghurt ervoor dat je de suikers uit fruit geleidelijker opneemt. Ook zorgen ze voor extra verzadiging. Dat betekent langer gevulde buikjes.

gezonde ijsjes

Recept voor gezonde bosvruchten ijsjes

Ingrediënten voor 6 ijsjes
Bosvruchten flamingo ijs

  • 200 gram (kokos)yoghurt
  • 150 gram diepvries bosfruit
  • scheut plantaardige melk

Zo maak je de ijsjes

Doe alle ingrediënten in de blender en meng ze goed. Is de substantie te dik? Schenk er dan wat extra plantaardige melk bij. Doe in de ijsvormpjes en zet ze de vriezer voor ten minste 4 uur.

Variatietips voor gezond ijs

  • Mango en avocado is ook een heerlijke mix samen. Gebruik verse of diepvries avocadoblokjes.
  • Ook vers fruit is lekker: mix bijvoorbeeld 2 rijpe kaki’s met 1 banaantje en yoghurt voor een verrassende tropische twist
  • Pro tip: maak verschillende laagjes. Begin met aardbeien yoghurt ijs en maak af een laagje mango ijs!

Hoe zit het nou precies met suikers en kids?

Voel je je soms ook misleidt in de supermarkt? Wat zijn wél gezonde tussendoortjes? Waar kun je in de supermarkt op letten? Hoe zit het precies met al die suikers? Fruitsuiker, suikervrij, zonder toegevoegd suiker: soms zie je door de bomen het bos niet meer. Ik deel graag de nieuwste inzichten rondom suiker en kids in de nieuwe workshop ‘Hoe ga je om met suikers en kids’. Hierin leer je niet alleen HOE je een gezonde en ontspannen relatie met voeding voor kinderen opbouwt, maar ook WAT je kinderen kunt geven als gezonde traktaties, tussendoortjes en toetjes.

Dit is wat je leert:

  • Wat suiker doet bij kinderen
  • De basisprincipes voor een gezonde relatie met voeding
  • Hoe je omgaat met ongezonde voeding buitenshuis (opa en oma, traktaties, feestjes etc.)
  • Snoepadvies per leeftijd
  • Hoe je makkelijk zelf gezonde tussendoortjes kunt maken (zonder suiker)
  • Hoe je over (on)gezonde voeding praat met je kind
  • Labels lezen: waar kun je op letten in de winkel?

Je ontvangt na aanmelding een opname en een bonus receptenboek gezonde toetjes, traktaties en tussendoortjes. Al meer dan 300 ouders volgenden deze workshop! Klik hier voor alle info.

workshop suiker