zoete aardappel zalm stamppot
Gezonde recepten

Zoete aardappelstamppot met spinazie en zalm

Zoete aardappel, ook wel verkrijgbaar als bataat, is een favorietje hier. We maken er frietjes van, eten het in plaats van de ‘normale’ aardappel en maken er dus ook stampotten van. Zoete aardappel heeft een veel lagere GI dan een normale aardappel. Dit betekent dat je bloedsuikerspiegel er stabiel van blijft. Ook zit deze groente (want het is geen aardappel, ondanks de naam anders doet vernoemen) boordevol vezels en vitaminen!

Ingrediënten (voor 4 personen)

  • 300 gram verse spinazie
  • 1 kilo zoete aardappels
  • 4 verse wilde zalmmoten á 150 gram per persoon
  • roomboter of kokosolie om in te bakken 
  • handje walnoten
  • optioneel: een handje zongedroogde tomaten 

Bereiding

1. Schil de aardappelen en snijd ze in grove stukken. Breng in een pan water aan de kook en kook de aardappelen in zo’n 20 minuten gaar.
2. Snijd ondertussen de spinazie in reepjes en hak de noten grof.
3. Zet een droge koekenpan op het vuur en rooster de walnoten in een hete pan zo’n 3 minuten totdat ze beginnen te kleuren. Haal ze uit de pan.
4. Laat de boter of kokosolie smelten in de pan. Laat de zalmmoten op halfhoog vuur in ong. 3 minuten gaar worden en draai ‘m dan voorzichtig om en bak de andere kant ook gaar.
5. Giet de aardappels af maar bewaar wel een scheutje van het kookvocht.
6. Stamp de aardappels met een scheutje kookvocht tot een smeuïge puree en meng de gehakte, rauwe spinazie er doorheen.
7. Serveer de puree met de gehakte nootjes. Leg de hele zalmmoot erop of snijd de zalm in kleine stukjes.
8. Optioneel: voeg naar smaak wat in reepjes gesneden zongedroogde tomaatjes toe. 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply